Pada akhir musim panas, kami berjalan-jalan di kawasan Hutan Baru di England. Kami juga seronok memetik buah beri liar yang berwarna hitam sementara memerhatikan beberapa ekor kuda bermain tidak jauh daripada kami. Semasa saya menikmati kemanisan buah beri hitam yang mungkin ditanam oleh orang lain bertahun-tahun sebelumnya, saya teringat kata-kata Yesus kepada murid-murid-Nya: “Aku menyuruhmu menuai ladang yang bukan hasil usahamu” (Yohanes 4:38).

Saya menyukai kemurahan kerajaan Tuhan yang terpantul dalam kata-kata ini. Dia membenarkan kita menikmati buah yang diusahakan oleh orang lain, sebagai contoh, apabila kami berkongsi kasih Yesus kepada seorang rakan perempuan yang tanpa kami sedari, sebenarnya keluarganya sudah bertahun-tahun mendoakan dia. Saya juga menyukai maksud tersirat dalam kata-kata Yesus, kerana kita mungkin menanam biji benih yang tidak akan kita tuai tetapi orang lain yang akan menuainya. Oleh itu, kita boleh bertenang dalam tugas yang kita pikul, supaya tidak diperdaya untuk berfikir bahawa kita bertanggungjawab ke atas hasilnya. Bagaimanapun, pekerjaan Tuhan tidak bergantung kepada kita. Dia mempunyai kesemua sumber untuk menghasilkan tuaian yang berlimpah-limpah, dan kita mempunyai keistimewaan kerana berpeluang untuk memainkan peranan dalam kerajaan Tuhan.

Saya tertanya-tanya, bagi anda dan saya, ladang apakah yang sudah tersedia untuk dituai? Semoga kita mengendahkan perintah Yesus yang penuh kasih: “Lihatlah ladang yang sudah menguning!” (ayat 35).