Pada tahun 2019, pameran seni di seluruh dunia memperingati ulang tahun yang ke-500 kematian Leonardo da Vinci. Walaupun banyak lukisan dan penemuan saintifiknya dipamerkan, hanya 5 lukisan diterima sejagat sebagai karya hasil da Vinci, termasuk Perjamuan Malam Terakhir.

Lukisan dinding yang rumit ini menggambarkan jamuan Yesus dengan pengikut-pengikut-Nya yang terakhir seperti yang dijelaskan dalam kitab Yohanes. Lukisan itu menangkap kekeliruan pengikut-pengikut terhadap pernyataan Yesus “Salah seorang daripada kamu akan mengkhianati Aku” (Yohanes 13:21). Para pengikut berasa bingung dan tertanya-tanya siapa pengkhianat yang dimaksudkan itu—sementara Yudas secara senyap-senyap keluar untuk memberitahu pihak berkuasa tentang tempat guru dan sahabatnya berada pada malam itu.

Dikhianati. Kesakitan daripada pengkhianatan Yudas sangat jelas dalam kata-kata Yesus, “Orang yang makan dengan Aku akan melawan Aku” (ayat 18). Bayangkan seorang sahabat yang begitu rapat sehingga boleh berkongsi makanan sanggup memperalatkan hubungan ini untuk membahayakan Yesus.

Setiap kita mungkin mengalami pengkhianatan kawan. Bagaimanakah kita dapat memberi respons terhadap kesakitan yang serupa itu? Kita boleh melihat harapan, ketika Yesus memetik Mazmur 41:9 untuk menunjukkan pengkhianat-Nya turut makan bersama dengan mereka (Yohanes 13:18). Setelah Daud meluahkan penderitaannya kepada Tuhan mengenai penipuan teman rapatnya, dia mendapat ketenangan dalam kasih dan hadirat Tuhan yang meneguhkannya di hadapan Tuhan selama-lamanya (Mazmur 41:12-13).

Apabila kawan mengecewakan kita, kita boleh mendapat penghiburan dalam kasih Tuhan, dan hadirat-Nya sentiasa menyertai kita untuk menolong kita menahan kesakitan yang paling menyayat hati.