Beberapa tahun yang lalu, anak lelaki saya, Josh dan saya sedang berjalan di denai gunung ketika kami ternampak debu tanah yang berkepul-kepul naik di udara. Kami mendekati secara diam-diam dan mendapati seekor bejar yang sedang sibuk membuat habitat di dalam timbunan tanah. Dengan kepala dan bahu di dalam lubang, binatang ini menggali menggunakan kaki depannya dengan kuat dan menendang tanah dari lubang dengan kaki belakangnya. Bejar itu begitu fokus dengan kerjanya sehingga tidak mendengar kami.

Saya tidak dapat menahan diri lalu menghalaunya dari belakang dengan batang kayu panjang yang terletak berdekatan. Saya tidak mencederakan bejar itu, tetapi binatang ini melompat dari lubang tanah dan menoleh ke arah kami. Dengan pantas, Josh dan saya membuat rekod baru dunia bagi larian pecut seratus meter.

Saya belajar sesuatu daripada sikap kasar saya: Kadang-kadang lebih baik tidak masuk campur dalam urusan orang lain. Itu benar, terutamanya dalam hubungan dengan rakan seiman dalam Yesus. Rasul Paulus mendorong jemaah Tesalonika supaya berusaha untuk “hidup dengan tenang; janganlah campuri hal orang lain dan carilah nafkah sendiri” (1 Tesalonika 4:11). Kita harus berdoa untuk orang lain dan memohon kurnia Tuhan untuk berkongsi firman-Nya. Ada masanya kita dipanggil untuk memberikan kata teguran yang lembut. Tetapi belajar untuk menjalani kehidupan yang tenang dan tidak mencampuri kehidupan orang lain adalah lebih penting. Inilah yang menjadi teladan bagi mereka yang belum menjadi anggota keluarga Tuhan (ayat 12). Kita dipanggil untuk “saling mengasihi” (ayat 9).