Pada suatu pagi, anak-anak kami yang masih kecil memutuskan untuk bangun awal dan membuat sarapan pagi untuk mereka sendiri. Akibat daripada minggu yang memenatkan, saya dan isteri cuba tidur sehingga sekurang-kurangnya jam 7.00 pagi pada hari Sabtu tersebut. Tiba-tiba saya terdengar bunyi yang kuat! Saya pun terus melompat dari katil dan bergegas turun ke bawah untuk melihat apa yang telah berlaku. Saya melihat mangkuk yang pecah dan makanan bertaburan di atas lantai. Jonas, anak lelaki kami yang berumur 5 tahun sedang bertungkus-lumus menyapu kotoran yang melekit di atas lantai. Anak-anak saya lapar, tetapi mereka memilih untuk tidak meminta bantuan dan sebaliknya ingin berdikari. Akibatnya, mereka tidak dapat menikmati makanan tersebut.

Dari segi kemanusiaan, kanak-kanak sepatutnya membesar dengan bergantung kepada ibu bapa dan hanya mampu berdikari apabila mereka sudah dewasa. Tetapi dalam hubungan kita dengan Tuhan, kematangan bermaksud peralihan daripada kebergantungan pada diri sendiri kepada kebergantungan terhadap Tuhan. Berdoa merupakan satu cara untuk kita belajar bergantung kepada Tuhan. Ketika Yesus mengajar para pengikut-Nya—dan setiap kita yang percaya kepada-Nya—untuk berdoa “Berilah kami makanan yang kami perlukan pada hari ini” (Matius 6:11), Yesus mengajarkan doa kebergantungan. Makanan adalah metafora untuk bekalan keperluan, penyelamatan, dan bimbingan (ayat 11-13). Kita bergantung kepada Tuhan untuk semua itu dan banyak lagi.

Tiada orang percaya kepada Yesus dengan kemampuan sendiri, dan kita tidak akan berhenti menerima rahmat-Nya. Semoga kita memulakan hidup kita setiap hari dengan sikap yang bergantung kepada Tuhan, ketika kita berdoa kepada “Bapa kami yang di syurga” (ayat 9).