Jika anda suka ketenangan dan kesunyian, anda pasti suka bilik ini di Minneapolis, Minnesota. Bilik tersebut menyerap 99.99 peratus daripada semua bunyi! Bilik anechoic (bebas gema) di Makmal Orfield yang masyhur sedunia telah dikenali sebagai “tempat paling sunyi di bumi.” Orang yang ingin mengalami ruang yang “kalis” bunyi ini dikehendaki duduk diam untuk mengelakkan menjadi bingung disebabkan keadaan yang tiada bunyi itu, dan tiada seseorang pun pernah meluangkan lebih daripada 45 minit di dalam bilik tersebut.

Hanya segelintir orang memerlukan kesunyian seperti itu. Namun, kadangkala kita memang menginginkan sedikit kesunyian di dunia yang bising dan sibuk ini. Malah, berita yang kita tonton di TV dan kandungan media sosial yang kita serap juga mengakibatkan “kebisingan” yang kuat dan bersaing untuk merebut perhatian kita. Malah kebanyakan informasi ini disertakan dengan kata-kata dan imej-imej yang membangkitkan emosi negatif dalam diri kita. Membenamkan diri kita dalam semua itu secara mudah dapat menenggelamkan suara Tuhan.

Apabila nabi Elia pergi menghadap Tuhan di atas Gunung Horeb, dia tidak menemukan Tuhan dalam angin yang kuat dan membinasakan, gempa bumi, atau dalam api (1 Raja-Raja 19:11-12). Sebaliknya, Elia terdengar “bisikan yang lembut” sehingga dia menyelubungi mukanya dan keluar dari gua untuk menghadap “TUHAN Allah alam semesta,” (ayat 12-14).

Jiwa anda mungkin mendambakan kesunyian tetapi—lebih-lebih lagi—jiwa anda mungkin rindu untuk mendengar suara Tuhan. Carilah ruang yang sunyi dalam kehidupan anda supaya anda tidak terlepas daripada mendengar “bisikan lembut” Tuhan (ayat 12).