Month: September 2023

Paling tidak Mungkin

Hollywood sering mempersembahkan seorang pengintip ialah seseorang yang tampan, memandu kereta mewah seperti Aston-Martins dan kereta-kereta lumba mewah yang lain. Akan tetapi, Jonna Mendez, bekas ketua CIA, memberikan gambaran yang bertentangan tentang perkara sebenar. Seorang ejen mestilah “lelaki yang tidak menyerlah,” katanya, dia haruslah seseorang yang tidak menarik dan tidak menunjuk-nunjuk. “Anda mahu mereka mudah dilupakan.” Ejen terbaik ialah mereka yang paling tidak kelihatan menyerupai ejen.

Bermurah Hati

Pada hari terakhir kami di Wisconsin, rakan saya membawa Kinslee, anak perempuannya yang berusia empat tahun untuk mengucapkan selamat tinggal. “Saya tidak mahu mak cik berpindah,” kata Kinslee. Saya memeluknya dan memberinya sebuah kipas kanvas lukisan tangan daripada koleksi saya. “Apabila Kinslee merindui makcik, gunakan kipas ini dan ingatlah bahawa mak cik sayang akan Kinslee.” Kinslee bertanya sama ada dia boleh mendapatkan kipas yang lain—kipas kertas dari beg saya. “Yang itu rosak,” kata saya. “Makcik mahu Kinslee memiliki kipas terbaik.” Saya tidak menyesal memberi Kinslee kipas kegemaran saya. Melihat dia gembira, saya pun berasa senang hati. Kemudian Kinslee memberitahu ibunya bahawa dia sedih kerana saya menyimpan kipas yang rosak. Mala mereka mengirimkan sebuah kipas ungu berhias yang serba baharu kepada saya. Selepas memberi saya hadiah dengan murah hati, Kinslee berasa gembira semula. Begitu juga dengan saya.

Peliharalah Kebun Anda

Saya begitu teruja dapat menanami kebun di belakang rumah kami dengan buah-buahan dan sayur-sayuran. Namun kemudiannya saya mula nampak lubang-lubang kecil di dalam tanah. Belum sempat masak, buah sulung kami hilang secara misteri. Pada suatu hari, saya terkejut kerana mendapati pokok strawberi terbesar kami tercabut sepenuhnya oleh arnab yang bersarang dan lecuh oleh terik matahari. Alangkah baiknya saya memberi perhatian yang lebih teliti kepada tanda-tanda amaran sebelum ini!

Tuhan Memanggil Nama Anda

Natalia pergi ke negara lain atas janji untuk menerima pendidikan. Akan tetapi, tidak lama kemudian bapa dalam keluarga baharunya mula menderanya secara fizikal dan seksual. Dia memaksa Natalia menjaga rumah dan anak-anaknya tanpa gaji. Dia enggan membenarkan Natalia keluar dari rumah atau menggunakan telefon. Natalia telah menjadi hambanya.