Pokok Cemara Biru di halaman rumah kami menggugurkan buah pain dan daun yang seperti jarum. Doktor yang pakar dalam pengkajian pokok menjelaskan masalahnya. “Pokok Cemara sememangnya bersifat sebegini,” katanya. Saya mengharapkan penjelasan yang lebih baik. Atau satu penyelesaian. Namun, doktor tersebut mengangkat bahu dan berkata sekali lagi, “Pokok Cemara sememangnya bersifat sebegini.” Secara semula jadi, pokok itu menggugurkan daunnya yang seperti jarum dan inilah fakta yang tidak akan berubah.

Syukurnya, kehidupan rohani kita tidak dibatasi oleh tindakan atau sikap yang tidak boleh diubah. Paulus menekankan kebenaran ini kepada orang yang baru percaya kepada Yesus di Efesus. “Daya pengertian [orang bukan Yahudi] dimalapkan” katanya, fikiran mereka tertutup kepada Tuhan. Mereka memiliki hati yang keras yang mengandungi “segala noda,” dan hanya mencari kesenangan dan ketamakan (Efesus 4:18-19).

Rasul Paulus menulis, sedangkan “kamu telah mendengar-Nya” (ayat 21) dan kebenaran-Nya, maka “kamu menyingkirkan dirimu yang lama” (ayat 22). Paulus menyatakan bagaimana sifat lama kita “dirosakkan oleh hawa nafsu tipu daya” (ayat 22). Dia berkata, “berubah kepada diri baru yang dicipta menurut teladan Allah dalam perbenaran dan kesucian sejati” (ayat 22-24).

Kemudian dia menyenaraikan cara hidup yang baharu. Berhenti bohong. Jangan marah. Berhenti mengutuk. Berhenti mencuri. “Orang yang mencuri hendaklah berhenti mencuri dan mula bekerja, membuat sesuatu yang baik dengan tangannya, supaya dapat memberi kepada orang yang kekurangan” (ayat 28). Sifat baru kita dalam Kristus membolehkan kita menjalani kehidupan yang berpadanan dengan panggilan kita, dan mentaati Juruselamat kita.