Apabila kami pertama kali melihat anak sungai di belakang rumah kami, ini hanyalah air yang mengalir melalui batu-batan pada musim panas. Papan-papan kayu yang berat menjadi jambatan yang memudahkan kami menyeberanginya. Beberapa bulan kemudian, hujan lebat telah turun selama beberapa hari secara berturut-turut. Sungai kecil kami membanjiri masuk ke dalam sungai yang mengalir deras sedalam 1 meter dan 3 meter lebarnya. Daya aliran air tersebut telah menghanyutkan jambatan itu sejauh beberapa meter dari tempat asalnya.

Air yang mengalir dengan deras mempunyai kuasa untuk mengatasi apa sahaja yang datang kepada laluannya. Tetapi ada sesuatu yang tidak dapat ditembusi ketika menghadapi banjir atau apa sahaja daya yang mengancam untuk memusnahkannya—kasih. “Air yang banyak tidak akan memadamkan cinta, air bah tidak dapat menenggelamkannya” (Kidung Agung 8:7). Kuasa kasih yang kuat dan berterusan selalu wujud dalam hubungan romantis, tetapi semua ini hanya dinyatakan sepenuhnya melalui kasih Tuhan kepada kita melalui anak-Nya, Yesus Kristus.

Apabila perkara-perkara yang kita anggap kukuh dan boleh dipercayai dihanyutkan, kekecewaan kita dapat membuka pintu baharu kepada pemahaman baharu tentang kasih Tuhan terhadap kita. Kasih Tuhan sungguh dalam, kuat dan kekal berbanding segala sesuatu di dunia ini. Dalam segala keadaan, kita menghadapinya dengan Kristus di sisi kita—memegang, menolong, serta mengingatkan kita bahawa kita dikasihi-Nya.