Pada suatu petang beberapa tahun yang lalu, saya dan isteri berjalan menyusuri denai gunung dengan ditemani oleh 2 orang rakan. Laluan itu sempit dan di sekeliling gunung adalah lereng curam, manakala di seberangnya adalah tebing yang tidak dapat dilalui.

Ketika kami sampai di satu selekoh, saya terlihat seekor beruang besar sedang berjalan perlahan-lahan, mengayunkan kepalanya dari sisi ke sisi, dan mendengus secara diam-diam. Kami sedang menuruni gunung, dan beruang itu akan mengesan kehadiran kami tidak lama lagi.

Rakan kami mula menggeledah jaketnya untuk mencari kamera. “Oh, aku mesti ambil gambar!” katanya. Oleh sebab kepekaan terhadap bahaya di sekeliling, saya berkata, “Jangan, kita mesti cepat-cepat meninggalkan tempat ini.” Oleh itu, kami berundur secara senyap sehingga beruang itu tidak dapat melihat kami, kemudian kami terus berlari.

Kita seharusnya memiliki kepekaan sedemikian terhadap keinginan yang berbahaya untuk menjadi kaya. Wang itu tidak salah; ia cuma perantara untuk pertukaran sesuatu. Tetapi mereka yang ingin menjadi kaya “tergoda dan terjerat oleh bermacam-macam keinginan yang sia-sia dan mencelakakan. Keinginan seperti itu menjatuhkan dan membinasakan orang” (1 Timotius 6:9). Kekayaan akan merangsang kita untuk mendapatkan lebih banyak lagi.

Sebaliknya, kita harus “sentiasa melakukan kehendak Allah, hidup beribadat, sentiasa percaya kepada Kristus, mengasihi saudara seiman, tabah menghadapi penderitaan, dan bersikap lemah-lembut” (ayat 11). Sifat-sifat ini terlahir dalam diri kita apabila kita mengejarnya dan meminta Tuhan membentuknya dalam kita. Inilah caranya kita memperoleh kepuasan sebenar dalam Tuhan.