Month: April 2022

Petugas Waktu Malam

Jam menunjukkan pukul 3 pagi di hospital rawatan penyakit akut (penyakit yang muncul dengan tiba-tiba). Seorang pesakit yang risau menekan butang panggilan untuk kali ke-4 dalam masa sejam. Jururawat syif malam menjawab tanpa berkeluh. Tidak lama kemudian, pesakit lain menjerit meminta perhatian. Jururawat itu tidak terkejut. Dia meminta bertugas sebagai syif malam 5 tahun yang lalu untuk mengelakkan kesibukan hospital pada siang hari. Kemudian realiti melanda. Kerja syif malam sering bererti dia harus mengambil tugas tambahan seorang diri seperti mengangkat dan memusingkan pesakit di katil. Ini juga bererti dia harus memantau keadaan pesakit dengan teliti supaya doktor dapat diberitahu dengan serta-merta sekiranya pesakit berada dalam kecemasan.

Diagnosis Rohaniah

Sebelum ini rawatan kemoterapi dapat mengurangkan saiz tumor dalam pankreas bapa mentua saya, tetapi kini rawatan ini tidak berkesan lagi. Ketika tumornya tumbuh semula, dia diberi pilihan hidup atau mati. Dia bertanya kepada doktor, “Perlukah saya melakukan lebih kerap kemoterapi, atau cuba sesuatu yang lain, seperti ubat atau radiasi yang lain?”  

Orang Yehuda mempunyai persoalan hidup dan mati yang serupa.…

Bertumbuh dalam Iman

Apabila saya mula menaruh minat dalam perkebunan, saya akan bangun awal dan bergegas ke kebun untuk melihat jika ada apa-apa tanaman yang sudah bertunas. Tetapi satu pun tiada. Selepas pencarian di Internet tentang “pertumbuhan tanaman yang cepat,” saya mendapati bahawa peringkat benih merupakan fasa terpenting dalam jangka hayat tanaman. Sekarang saya mengetahui bahawa proses ini tidak boleh dipercepat. Saya juga semakin menghargai kekuatan kecambah kecil yang berjuang untuk keluar dari tanah menuju ke arah matahari, dan daya tahan tanaman itu terhadap cuaca yang panas terik. Setelah menunggu dengan sabar selama beberapa minggu, akhirnya saya disapa oleh tunas hijau yang banyak menjalar di atas tanah. 

Bernyanyi Sekali Lagi

Burung madu yang boleh ditemukan di Australia berada dalam masalah kerana makhluk kecil ini kehilangan bunyi. Walaupun dahulunya spesies ini banyak, tetapi sekarang hanya tinggal 300 ekor. Dengan bilangan yang begitu sedikit sebagai objek penyelidikan, burung madu jantan semakin melupakan nyanyian uniknya sehingga gagal menarik pasangan.

Umur Hanyalah nombor

Usia muda tidak harus menjadi penghalang untuk mencapai sesuatu. Ini pasti bukan halangan bagi Mikaila yang berusia 11 tahun. Mikaila tidak bermula dengan gerai menjual jus lemon, sebaliknya dia terus memulakan perniagaan jus lemon, Me & the Bees Lemonade. Dia menubuhkan perniagaan ini dengan resipi neneknya dan akhirnya memperoleh modal pelaburan sebanyak $60,000 AS dolar daripada beberapa pelabur dalam rancangan televisyen Shark Tank. Dia juga menandatangani kontrak dengan sebuah pasar raya untuk menjual jus lemonnya kepada 55 buah cawangan pasar raya tersebut. 

Ditarik ke Tempat Selamat

Seorang anak perempuan kecil meranduk anak sungai yang cetek sambil diperhatikan oleh ayahnya. But getahnya mencecah lututnya. Ketika dia meredah hilir sungai, air semakin dalam sehingga masuk ke dalam butnya. Apabila dia tidak dapat membuat langkah seterusnya, dia berteriak, “Ayah, aku tersangkut!” Dengan 3 langkah sahaja, ayahnya berada di sisi dan menariknya ke tebing sungai yang berumput. Anak itu menanggalkan butnya dan ketawa sambil menuangkan air dari but.

Berasa Berdebu

Ketika Warren menyebut bahawa dia “berasa berdebu” semasa perkumpulan pelayanan mingguan kami, bagi saya ilustrasi ini merupakan caranya untuk merujuk kepada cabaran fizikal yang berkaitan dengan usia tua dan keadaan badan yang tidak sihat. Pada tahun 2020, Warren dan isterinya yang berusia lewat 60-an telah pergi berjumpa doktor, menjalani pembedahan dan mengubahsuai rumah mereka untuk menempatkan alat perawatan di dalam rumah. Kedua-dua mereka semakin menghampiri akhir hayat. Mereka menyedari hakikat ini.

Apa yang Penting 

Sahabat saya menceritakan bagaimana dia dengan sengaja ditanya oleh rakan seiman yang juga rakan sekerjanya tentang parti politik yang disokong sahabat saya. Tujuan si rakan yang bertanya itu seolah-olah ingin meramal sama ada dia bersetuju dengan pendapat sahabat saya berkaitan dengan beberapa masalah yang sedang memecahbelahkan komuniti mereka. Dalam usaha untuk menemukan titik persamaan antara mereka, sahabat saya hanya menjawab, “Memandangkan kita ialah pengikut Kristus, saya lebih suka fokus kepada kesatuan kita dalam Kristus.” 

Rasa Syukur pada Hari Bumi 

Hari Bumi merupakan acara tahunan yang dirayakan pada 22 April. Beberapa tahun kebelakangan ini, lebih daripada 1 bilion orang dan sekitar 200 negara mengambil bahagian dalam aktiviti pendidikan dan perkhidmatan yang berkaitan. Setiap tahun, Hari Bumi menjadi peringatan tentang pentingnya untuk menjaga bumi kita yang menakjubkan ini. Tetapi mandat untuk menjaga alam sekitar jauh lebih lama daripada acara tahunan ini—semuanya bermula sejak penciptaan.