Pada tahun 2014, ahli biologi menangkap sepasang kuda laut pigmi yang berwarna jingga di Filipina. Mereka membawa makhluk laut itu, bersama-sama dengan sebahagian karang kipas laut berwarna jingga yang merupakan habitatnya ke Akademi Sains California di San Francisco. Para saintis ingin mengetahui sama ada kuda laut pigmi dilahirkan untuk dipadankan dengan warna induknya atau dengan persekitarannya. Apabila kuda laut pigmi melahirkan anak berwarna coklat pucat, saintis meletakkan karang kipas laut berwarna ungu ke dalam tangki. Anak-anak kuda laut itu, yang mempunyai induk berwarna jingga, menukar warnanya untuk dipadankan dengan karang kipas laut yang berwarna ungu. Disebabkan jangkat hayat yang singkat, kelangsungan hidup makhluk ini bergantung pada keupayaan yang diberikan Tuhan untuk bersebati dengan persekitarannya.

Kemampuan bersebati dengan persekitaran merupakan mekanisme pertahanan yang berguna dalam alam semula jadi. Walau bagaimanapun, Tuhan mengajak semua orang menerima penyelamatan dan menonjolkan diri dalam dunia melalui cara kita hidup. Rasul Paulus menggesa orang yang percaya kepada Yesus untuk memuliakan Tuhan dalam setiap aspek kehidupan kita, menyembah-Nya dengan mempersembahkan tubuh kita sebagai “korban yang hidup” (ROMA 12:1). Disebabkan kita sebagai manusia terjejas oleh dosa, kesihatan rohani kita sebagai orang percaya bergantung pada Roh Kudus untuk “memperbaharui” fikiran kita dan memperkasakan kita untuk tidak mengikut “cara dunia ini” yang menolak Tuhan serta memuliakan dosa (AYAT 2).

Bersebati dengan dunia ini bermakna hidup bertentangan dengan Alkitab. Walau bagaimanapun, melalui kuasa Roh Kudus, kita boleh kelihatan dan mengasihi seperti Yesus!