Seorang pakar mata telah membantu Andreas yang berumur tiga tahun untuk melaraskan cermin mata pertamanya. “Lihat ke dalam cermin,” katanya. Andreas mengerling kepada pantulannya, kemudian berpaling kepada bapanya dengan sebuah senyuman gembira dan penuh kasih sayang. Kemudian bapa Andreas dengan perlahan-lahan mengesat air mata yang mengalir di pipi anaknya dan bertanya, “Kenapa?” Andreas memeluk leher bapanya. “Saya boleh nampak ayah.” Dia berundur ke belakang, mendongak, dan memandang ke arah mata bapanya. “Saya boleh nampak ayah!”

Apabila kita mengkaji Alkitab dengan penuh doa, Roh Kudus akan memberi kita mata untuk melihat Yesus, “gambaran Allah yang tidak kelihatan” (KOLOSE 1:15). Namun, walaupun dengan penglihatan yang dibersihkan oleh Roh Kudus sementara pengetahuan kita mengenai kebesaran Tuhan bertumbuh melalui Alkitab, kita hanya dapat melihat sekilas kebesaran Tuhan yang tidak terhingga itu di sisi akhirat ini. Apabila waktu kita di bumi telah tamat atau apabila Yesus menggenapi janji-Nya untuk kembali, kita akan dapat melihat Dia dengan jelas (1 Korintus 13:12).

Kita tidak akan memerlukan cermin mata khas pada saat yang penuh kegembiraan tersebut apabila kita melihat Kristus secara bersemuka dan mengenali-Nya sebagaimana Dia mengenali setiap anggota tubuh Kristus yang dikasihi-Nya, yakni jemaah-Nya. Roh Kudus akan menanamkan kepercayaan, harapan dan kasih dalam diri kita yang kita perlukan untuk berdiri teguh, sehingga kita dapat memandang Penyelamat kita yang hidup serta penuh kasih dan berkata, “Yesus, aku boleh nampak Engkau. Aku boleh nampak Engkau!”